Üç Günlük Kar Fırtınasını Pahalıya Mal Oldu

İSTANBUL (ANKA)-Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu,17-20 Şubat tarihleri  arasında İstanbul’da yaşanan elverişsiz hava koşullarının yarattığı uçuş iptallerinin THY’ye 25 milyon dolarlık bir maliyeti olduğunu açıkladı.

THY Yönetim Kurulu Başkanı Topçu, İstanbul’da son 28 yılın en kötü hava şartlarının ve en yoğun kar yağışının yaşandığını belirterek, üç gün boyunca yaşanan kar fırtınasının THY’ye bilançosu konusunda çarpıcı veriler aktardı. Hamdi Topçu bu konuda şu bilgileri verdi:

“Elverişsiz hava şartları bizim uçuşlarımızı ciddi şekilde etkiledi.Bu operasyonda çok başarılı olduğumuzu söyleyebilirim. Hem Atatürk Havalimanı hem de Sabiha Gökşen Havaalanı’nda alanları iniş ve kalkışlara ve uçuşlara açık tutmak amacıyla ilgili tüm taraflarca büyük bir çaba ortaya kondu. Hava şartları nedeniyle birçok seferimiz aksadı. Bin 195 dar gövdeli uçağımızın seferi iptal edildi. Ve 73 de kıtalararası uçak seferimiz hava şartları nedeniyle gerçekleştirilemedi. 17-20 Şubat tarihleri arasında toplamda  bin 268 sefer iptali oldu.Yurtdışında gelen 56 uçağımız da başka havaalanlarına yönlendirildi. Bu sürede havaalanlarımızda bekleyen yaklaşık 90 bin yolcumuza  ikramlarda bulunduk. 8 bin yolcumuzu otellerde misafir ettik.Bu üç günlük operasyonun  THY’ye maliyetini uluslararası ölçütlerde hesapladık.Ve sonuçta 25 milyon 962 bin Euro’luk  bir maliyet ortaya çıktı. Tabi ki bizim için yolcularımızın mağduriyeti daha önemli. Ben de bu sürede tüm operasyonun başındaydım. Elimizde olmayan nedenlerden dolayı gerçekleşen bu aksamalardan ve iptallerden dolayı da bütün yolcularımızdan özür diliyoruz.”

-“MİLYONDA BİR İHTİMAL BİLE ÇOK ÖNEMLİ”-

Sefer iptallerinde uçuş emniyeti ve güvenliğinin birinci öncelik olduğunu vurgulayan Topçu, “Konu uçuş güvenliği olunca milyonda bir ihtimal bile bizim için önemli. Hava şartları ve bizim kabiliyetlerimiz kıyaslanarak hangi uçuşların yapılabileceği ve yapılamayacağına karar verildi. Risk analizleri en hassas bir şekilde yapıldı. THY ‘nin tüm uçakları ve ekipleri uçuşa hazırdı. Dünyanın hiçbir havaalanında zaten bu şartlarda uçuşlara izin verilmez.Bence Atatürk Havalimanı tüm uçuşlara kapatılsaydı daha iyi olurdu. Çünkü gelen uçaklar havalimanı inişe uygun olmadığı için başka havaalanlarına yönlendirildiler” dedi.

-“HER YIL 200 MİLYON DOLAR KAYBEDİYORUZ”-

Hamdi Topçu, toplantıda soruları yanıtlarken Atatürk havalimandaki sorunların böylesi hava şartlarında daha net ortaya çıktığına vurgu yaparak şunları söyledi:

“Bence Atatürk Havalimanı tüm kapasitelerde artık sınırlara gelmiş durumda. Biz 10 kilometrekarelik havalimanında gerçekten çok büyük işler başarıyoruz. Ulaştırma Bakanlığı, TAV ile THY'nin beraber çalışması neticesinde gerçekten güzel işler başarılıyor. Ancak en küçük bir olumsuzlukta ciddi aksamalar,rötarlar yaşanıyor.Havada beklemeler artıyor. Bu sıkışıklıktan dolayı THY’nin zararı yıllık 200 milyon doların üzerinde. Bu nedenle 3.Havalimanını büyük bir istekle bekliyoruz. 80 kilometrekarelik  bu havaalanında 6 pist yapılacak. İstanbul  gerçek anlamda Türkiye’nin dünyaya açılan kapısı olacak.Uçuşlarımızı, uçuş planlamalarımızı daha rahat yapabileceğiz. Uçuşlar ülkeler arasında mütekabiliyet esasına yapıldığı için biz de diğer havayollarına daha çok uçuş şansı verdiğimizde bizim de o ülkelere daha fazla sefer yapma şansı olacak. Tabi ki 3. Havalimanı bitinceye kadar da biz Atatürk havalimanında iyileştirmelere devam edeceğiz.”

-“PETROL FİYATLARINDAKİ DÜŞÜŞ PİYASAYI DAHA REKABETÇİ YAPACAK”-

Hamdi Topçu petrol fiyatlarında son dönemde gözlenen düşüşün uçak bilet fiyatlarına etkisi konusundaki bir soruya şu yanıtı verdi:

“Akaryakıt giderlerinin bizim toplam  giderlerimizdeki payı yüzde 3 düşüş gösterdi, yani yüzde 38’den yüzde 35’e düştü. Petrol fiyatlarındaki düşüş zaten piyasa şartları içinde arz ve talebe göre fiyatlara yansıyor. Havayolu şirketleri  bu konudaki rekabet güçlerini pazarlama faaliyetinde kullanıyorlar. Biz de daha rekabetçi  fiyatlar sunabileceğiz. Petrol fiyatlarındaki düşüşün 2015 yaz aylarında  biletlere daha olumlu yansıyacağını düşünüyoruz.Petrol fiyatlarındaki düşüş  tüm dünyada havayolu şirketlerini etkiliyor ve rekabette  tüketici açısından daha olumlu sonuçlar veriyor. Türkiye’de de tüketiciler bu rekabetten olumlu etkilenecekler.THY de bu avantajını daha rekabetçi fiyatlar anlamında kullanmaya devam edecek.Petrol fiyatları düştüğü sürece birim fiyatlara olumlu yansıması da sürecektir”dedi.

-“THY BÖLGESİNDE OYUN KURUCU BİR HAVAYOLU ŞİRKETİ”-

THY’nin havayolu şirketi satınalma konusundaki yaklaşımına ilişkin bir soruya Hamdi Topçu, THY’nin birinci hedefinin karlı büyümek olduğunu belirterek “ Kar ettiğiniz sürece fırsatları değerlendirebilirsiniz.Hedefimiz hem kar etmek hem de marka değerimizi yükseltmek. Kar getirecek fırsatlara kapalı değiliz,yönetim olarak bir blokajımız da yok.AB müktesabatı gereği  AB bölgesinde faaliyet gösteren bir havayolu şirketini alamıyoruz.Yötemediğmiz bir havayolunu almak istemeyiz. AB dışı bölgelerde ise risk analizleri ve fırsatları birlikte değerlendiriyoruz,çeşitli görüşmeler yapıyoruz, ancak yönetim olarak bu konuda şu aşamada masada olan bir konu yok. Biz THY olarak kendi büyüme politikalarımıza odaklı olarak büyümeye devam edeceğiz” dedi.

“THY dünyada oyun kurucu bir havayolu olma yolunda mı” şeklindeki bir soruya Topçu, “THY bölgesinde zaten oyun kurucu durumunda. THY’nin dünyadaki gelişimi tam bir başarı öyküsü olarak görülüyor. THY artık taklit eden değil, taklit edilen bir havayolu şirketi. 2023 stratejik hedeflerimiz doğrultusunda 25 milyar dolar ciro ve 450 uçaklık bir filo hedefimiz var. Bölgesinde oyun kurucu bir havayolu olarak bu konudaki adımlarımızı daha da geliştireceğiz.Büyüme hedeflerimizi sürekli yukarı doğru olarak revize ediyoruz. Bu gelişme potansiyelinihem ülke hem THY hem de jeopolitik olarak görüyoruz” yanıtını verdi. (ANKA)